Blauwe Kamer special: Onderwijs & Onderzoek
Net als voorgaande jaren presenteren studenten van ontwerp opleidingen waaronder de Academie Amsterdam, TU Delft, Wageningen University, HAS Den Bosch en Larenstein hun afstudeerwerk in het dossier Onderwijs & Onderzoek van de Blauwe Kamer.
Stedenbouwkundige Robbert Jan van der Veen, partner bij het bureau plein06, voorziet de afstudeerprojecten van een kritische inleiding. Aan welke opgaven werkt de nieuwe generatie? Wat valt op aan hun ontwerpaanpak? Waarin verschillen de diverse scholen?
De rol van tekenen
Daarnaast verkent Tim de Boer de rol van de tekening en het tekenen in het ontwerponderwijs. Hoeveel aandacht is er voor de tekening als eindproduct – tegen de achtergrond van digitale technologieën en de toegenomen complexiteit van het ‘plan’ – dat allang geen blauwdruk meer is, maar een strategie, een raamwerk, een visie of een proces, etc. En wat is nog het belang van het tekenen op zich bij het nemen van creatieve beslissingen, het maken ontwerpkeuzes of het opdoen van kennis?
Stand van het land: ontwerp onderwijs en -onderzoek
In twee driegesprekken onderzoeken we met de Academies van Bouwkunst en de universiteiten hoe het ontwerponderwijs- en onderzoek ervoor staan. Hoofdredacteur Mark Hendriks gaat in gesprek met Maike van Stiphout (AvB Amsterdam), Wouter Veldhuis (RAvB) en Reinout Crince (Fontys Tilburg) en met Pieter van Wesemael (TUe), Adri van den Brink (Wageningen) en Vincent Nadin (TU Delft).
Het dossier bestellen als PDF kan hier.
Afbeelding uit het afstudeeronderzoek van WUR-student Marit Noest: At-the-edge.